درمرور آیات نورانی قرآن کریم در سوره مبارک حدید توصیف کاملی از هدایت نورانی ذات اقدس الهی انجام میشوداین آیات از آن جهت اهمیت دارد که به استناد آیه 10این سوره پس از فتح مکه نازل شده است
یعنی این آیات در دوره ایی نازل شده که حاکمیت اسلام در جزیره العرب تثبیت گردیده و عمق معارف و احکام رسالت حضرت محمد(ص) در اجتماع آن روز خود را نشان داده است
در این ایام مجاهدان و مومنان همراه پیامبر به سطح مناسبی از دانش و معارف الهی دست یافته اند در عین حال در این دوره به دلیل منافع مادی
خطر نفاق و اظهار به ایمان برای بهره مندی از منافع مادی حکومت اسلامی جامعه آن روز رسول الله را تهدید میکند
اصولا نفاق در جامعه ایی رشد میکند که تظاهر به دین و تدین و ایمان ابزار کسب موقعیت مالی و مقام باشد طبیعی است در شرایط سخت قبل از هجرت که ایمان به رسول الله و دین آسمانی او معادل پذیرش شهادت و سختی ها و تحریم هاست نفاق نمی تواند رخ بنمایدایمان افرادی که در گذر از فتنه مولایشان را یاری کنند ایمان قلبی است ایمانی است که منشا نورانی دارد
لذا در آیه 10دارد :لا یستوی منکم من انفق من قبل الفتح و قاتل اولئک اعظم درجه من الذین انفقوا من بعد و قاتلوا
در سوره حدید ذات اقدس الهی به شکل واضح هدایت نورانی خود را توضیح میدهد این هدایت نورانی همان حقیقتی است که بعدها برخی مدعی رسیدن به آن میشوند و از آن به عنوان کشف و شهود یاد میکنند همان است که مولانا از آن به عنوان خوراک نورانی یاد میکندوعین القضات را در طلب آن بدان وادی ها میکشاندمولانا میگوید:
نیست غیر نور آدم را خورش
از جز آن جان نیاید پرورش
زین خورشها اندک اندک باز بر
کین غذای خر بود نه آن حر
تا غذای اصل را قابل شوی
لقمه های نور را آکل شوی
عکس آن نور است کاین نان نان شده است
فیض آن جان است کین جان جان شده است
چون خوری یک بار از ماکول نور
خاک ریزی بر سر نان و تنور
مثنوی دفتر چهارم ابیات1955-1959
(ادامه دارد...)
تا او چه خواهد...
والسلام